środa, 20 lipca 2011

Pojecie kampanii efektywnościowych

W wypadku różnego rodzaju działań promocyjnych, potencjalny nabywca agencji działającej w branży reklamy i zamawiający tego rodzaju usługę, przyzwyczajony bywa do ponoszenia zapłaty już za samo zorganizowanie konkretnego przekazu reklamowego. W tak zaistniałych okolicznościach z reguły nikogo w agencji nie będzie obchodziło to, jaką wymierną korzyść otrzyma osoba zamawiająca wspomnianą usługę. W chwili obecnej na rynku są już bowiem osiągalne tak zwane kampanie efektywnościowe, dostarczane poprzez całkowicie wyspecjalizowane interaktywne agencje reklamowe nastawione nie tyle na własną korzyść, ile na realnie uzyskiwany efekt biznesowy spływający bezpośrednio do kieszeni zamawiającego usługę, klienta. Na jakich więc regułach działają kampanie efektywnościowe i czym się wyróżnia ten rodzaj przedsięwzięć przeprowadzanych w globalnej sieci?

Kampanie efektywnościowe charakteryzuje zwłaszcza model rozliczeniowy. Zapłata ponoszona poprzez kontrahenta agencji uzależniona jest więc nie od liczby odsłon (jak dzieje się to w wypadku reklamy displayowej), ale za uzyskanie rzeczowego, założonego przed przystąpieniem do przedsięwzięć, efektu. Przewidzianym skutkiem może więc być przykładowo przekierowanie użytkownika na wskazaną stronę internetową WWW, wypełnienie przez internautę formularza kontaktowego, skopiowanie danego pliku albo również – co ma miejsce z reguły w wypadku usługi, której zamawiający prowadzi własny sklep internetowy - zakup wyróżnianego produktu. Jeżeli już zaś chodzi o algorytmy rozliczeniowe to odróżnia się trzy, najpopularniejsze modle opłaty: model CPC (cost per click), w jakim zapłata uzależniona jest od kliknięcia użytkownika w określony format reklamowy, model CPA (cost per action), przy którym opłata zależy od zrealizowanej, zakontraktowanej uprzednio akcji (np nabycie oferowanego towaru czy też dokonanie rejestracji na wskazanej stronie) oraz dodatkowo model CPL (cost per lead) gdzie stawka zależy od przykładowo, pozostawienia poprzez użytkownika indywidualnych danych osobowych, co ma z reguły miejsce w wypadku wypełniania poprzez internautę formularza kontaktowego.

Kampanie efektywnościowe posiadają dużo zalet. Reklamodawca nie ryzykuje zbyt wiele, ponieważ tak czy inaczej zapłata, jaką ponosi uzależniona jest od uzyskanego efektu. Ponadto otrzymuje on sposobność dokładnego pomiaru zdobytych rezultatów kampanii i – chociaż dociera do dużej ilości użytkowników – to i tak wynagradza tylko za te osoby, które dokonały założone przez niego cele.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz